Kérdezd Gary Veet! - válogatott kérdések és válaszok a közösségi média királyától - Marketing Amazing

Kérdezd Gary Veet! – válogatott kérdések és válaszok a közösségi média királyától

Gary Vaynerchuk neve hallatán hajlamosak az emberek arra gondolni, hogy “motivációs előadó” vagy “közösségi média influencer”. Valójában azonban ennél sokkal többről van szó. Ő elsősorban egy üzletember, egy példátlanul sikeres sorozatvállalkozó, akinek kivételes érzéke van az internetes trendekhez és a fogyasztói szokásokhoz. Nem véletlenül aggatták rá a közösségi média királya címet: ha sikeres akarsz lenni az online térben, érdemes odafigyelni a szavaira.

Gary már kisgyerekként elindította az első vállalkozását, amikor 6 évesen elkezdett limonádét árulni New Jersey utcáin, ahová Fehéroroszországból vándoroltak ki a szülei.

Az üzleti érzéke már ekkor megmutatkozott: nem érte be egyetlen limonádéstanddal, beszervezte a haverjait és franchise rendszerben összesen 8 standot üzemeltetett. A saját bevallása szerint egy háromkerekű bringával járt beszedni a pénzét, mint egy igazi maffiózó.

Néhány évvel később a limonádé helyett áttért a baseball-kártyák értékesítésére. Ebből a bizniszből már 2-3.000 dollárt keresett hétvégenként. Alig 13 évesen már 30.000 dollárt (9 millió forint) rejtegetett az ágya alatt.

Persze sem a limonádé, sem a baseball-kártyák nem tartottak sokáig. Hamar eljött az a pillanat, amikor az apja maga mellé vette és munkába állította a családi italboltban. Kezdetben az alagsorban dolgozott óránként 2 dollárért, majd 16 évesen belecsöppent a borkereskedelem világába.

Ahogy mondani szokták: ami ezután következett, az pedig már történelem…

A legelsők között kezdte el kihasználni az internet erejét, amikor 1996-ban elindította az USA egyik legelső e-kereskedelmi borüzletét, a Winelibrary.com-ot.

A következő néhány évben Gary az édesapja 3 millió dolláros cégét egy 60 millió dolláros vállalkozássá fejlesztette.

Tulajdonképpen több mint 10 évet ölt bele az apja cégébe, mielőtt 34 évesen elkezdte volna a saját útját járni. A családi italkereskedésből tőke és tulajdonjog nélkül szállt ki, így gyakorlatilag a nulláról kezdte el felépíteni a saját vállalkozását, a VaynerMedia-t, ami pár év alatt egy 800 fős, 100 millió dolláros bevételt termelő reklámügynökséggé nőtte ki magát. Olyan márkákkal dolgoznak együtt, mint például a Toyota, az Under Armour és a Pepsi.

Egy ilyen ügynökség tulajdonosaként Gary akár hátra is dőlhetne, őt azonban nem ilyen fából faragták. Egy interjúban megkérdezték tőle, hogy mit szokott kezdeni a szabadidejével, mire azt válaszolta, hogy “újabb vállalkozásokat indítok.”

Számára a vállalkozások felfuttatása egy igazi szenvedély. Ez a hobbija. Így vált például társalapítójává a Resy étterem-foglaló applikációnak, amit jelentős összegért vásárolt fel az American Express, illetve lett a K-Swiss márka reklámarca.

Gary tehát messze több egy átlagos influencernél vagy vállalkozónál. Ötszörös New York Times bestseller író, és olyan cégek korai befektetője, mint a Twitter, a Tumblr, a Venmo és az Uber.

Jelenleg a WeeklyVee című online dokumentumfilm-sorozat keretein belül igyekszik megmutatni, milyen a mai digitális világban vezérigazgatónak és közéleti személyiségnek lenni. Emellett ő a házigazdája az #AskGaryVee című online üzleti és tanácsadói kérdezz-felelek műsornak is.

A következőkben a magyarul is elérhető #KÉRDEZDGARYVEE-T! könyvből gyűjtöttünk ki néhány kérdést és választ:

1, Mit helyeznél az első helyre egyszemélyes vállalkozásként?

“A válasz ugyanaz, akár egyszemélyes vállalkozásod van, akár egy csapat részeként viszel egy kisvállalkozást. Egy vállalkozás indításakor nehéz előre megjósolni a készpénzciklust, és nehéz eldönteni, mi legyen a legfontosabb, hiszen minden nélkülözhetetlennek tűnik. A vásárlói megelégedettség igen fontos, csakúgy, mint a vállalati kultúra, a költségvetés, a marketing vagy épp a kollégák felvétele.

Egy dolog azonban mindig minden más fölé emelkedik: a készpénz. Ez az oxigén a vállalkozásod számára.

Készítheted te a világ legnagyszerűbb kávéját vagy edzőcipőjét, lehet a tied a legjobb tévéműsor vagy a legcsodálatosabb műalkotás, ha nem tudod eladni a termékedet, ugrott a vállalkozásod. Tehát a legelső helyre az eladást kell rangsorold, mivel abból lesz pénzed, márpedig a pénz teszi lehetővé, hogy bármi mással is foglalkozni kezdj. Pénz nélkül partra vetett hal vagy. Nem tudom eleget hangsúlyozni: a pénz az oxigén.”

2, Mit tanácsolsz véges költségvetésű, kis vállalkozások tulajdonosai számára? Helyi jegyzékek, keresőoptimalizálás, tartalomírás, közösségi média?

“… dolgozz többet! Akármit is csinálsz, pörögj néhány órával többet. Ez a legjobb módja, hogy csökkentsd a szakadékot közted és egy nagyobb versenytársad között.

Ezzel a problémával magam is küzdöttem, amikor édesapám vállalkozásában, a WineLibraryben dolgoztam. Természetesen nem volt olyan bázisom, mint ma. Senkit nem érdekelt a vállalkozásunk. Így hát felkerekedtem, és lejártam a lábam, felkerestem minden olyan vállalkozást, amelyik fontos lehet a célközönségem számára, szórólapokat és kuponokat osztottam, hogy nagyobb nyilvánosságot nyerjek. Amikor pedig jöttek a vásárlók, mindent megtettünk azért, hogy a kiszolgálás lenyűgöző legyen, így alig várták, hogy visszatérhessenek.

Mit tehet egy induló vállalkozás manapság, hogy ilyen nyilvánosságot szerezzen? A válasz attól függ, hogy milyen vállalkozásod van. E-kereskedelem esetén Facebook-reklámok segíthetnek, az térül meg legjobban manapság. A Google AdWords és a remarketing is működhet megfelelően. …. Talán segíthet, ha megkéred a fodrászt, hogy hadd rakj ki szórólapokat. Végezz hideghívásokat. Építs hálózatot, fejleszd a vállalkozást. Barterezz helyi cégekkel. Vegyél részt a kereskedelmi kamara eseményein. Legyél kreatív! Harcolj, támadj, beszélj, kérd a barátaid segítségét! Ez a te életed!”

3. A kishúgom használja az Instát és a Snapchatet, de nem érdekli a Facebook. Szerinted mit tartogat a jövő a Facebook számára?

“A facebookos Mark Zukerberg egy merénylő. Ezért vásárolta meg az Instagramot, és ezért próbálta megvenni a Snapchatet is 3 milliárd dollárért – a tinikre fáj a foga. Kétlem ugyanakkor, hogy a Facebook meg tudná őket szerezni. Az Instagram egyre inkább olyanná válik, mint a Facebook, ám ha a Facebook továbbra is tartja magát, a harmincöt évnél idősebb tömegeket megtarthatja, ami elég nagy üzlet.

Egy idő után a közönsége persze csökkenni fog, ám szerintem Zuckerberg továbbra is a fiatalokat fogja üldözni. A Facebook lemaradt a Snapchatről, ám megvette az Oculust, és biztosan lesznek még további vásárlások is. Soha ne számolj azzal, hogy a Facebooknak vége. A Facebook fogja adni az infrastruktúrát a legmenőbb tévéhez, az ingyenes internethez vagy a valaha látott legjobb telefonhoz. Csak várj!”

4, Ma a blogolás nem tűnik olyan népszerűnek, mint amilyen néhány éve volt. Van egyáltalán jövője, amikor mindenki közösségimédia-felületeket „bérel”?

“Senki nem beszél az e-mailekről, de ez még nem jelenti, hogy már nem is fontosak. Ugyanez a helyzet a blogolással. Magától értetődő, hogy ha vállalkozásod van, blogod is legyen. Ha közösségi felületeken teszel közzé tartalmat, akkor is blogolsz.

Korábban a bloggerek keresőmotor-optimalizálással érték el, hogy az emberek felkeressék a blogjaikat, ma már azonban közvetlenül el tudják juttatni a tartalmaikat az olvasókhoz. Óriási fejlődés ez ahhoz képest, mint amikor magadban beszélsz, és várod, hogy talán jön valaki, aki figyelni fog rád.”

5, Szerinted a következő öt évben az e-mail egyre fontosabbá vagy egyre kevésbé fontossá válik?

“Az e-mail szerintem annyira fontos, hogy a marketingstratégiám élén szerepel. Talán már nem nyitják meg az e-mailek 80 százalékát, mint akkoriban, amikor 1997-ben bort árultam, ám ez nem jelenti, hogy az e-mailnek leáldozott volna…

Mi az e-mail további előnye? Csak a tiéd. Teljességgel irányíthatod a kreatív tartalmát, és hogy kiket érj el vele.

Ráadásul nem kell azon aggódnod, hogy a felület milyen változtatásokat vezet be, és ez hatással van-e arra, hogy azok, akik feliratkoztak a tartalmaidra, valóban megkapják-e. Véleményem szerint, amíg az embereknek van e-mail-fiókjuk, addig az e-mail fontos marad. Nem lesz olyan értékes, mint hajdanán volt, ám továbbra is fontos tényező lesz.”

Ha kíváncsi vagy Gary további válaszaira is, szerezd be a saját példányod a könyvből!

Kérlek, ajánld másoknak is:
Ajánlom

Vízpart, napsütés, koktél és egy jó könyv...nagyjából ennyi kell egy tökéletes nyaraláshoz, igaz?

Válogass a legjobb üzleti és marketinges könyvek közül most 10-30% extra kedvezménnyel!

nap
óra
perc
msp

A szerzőről:

Vicsai Gábor

Gábor 2009 óta foglalkozik online marketinggel. Ez alatt az idő alatt több száz ügyféllel dolgozott már együtt több tucat iparágban. Referenciái között szerepelnek Szabó Péter, Fenyő Iván, Geszti Péter, Hozleiter Fanny Mosolyka, Brian Tracy és Dan Millman bizonyos kampányai is.