Gary Vaynerchuk neve hallatán hajlamosak az emberek arra gondolni, hogy “motivációs előadó” vagy “közösségi média influencer”. Valójában azonban ennél sokkal többről van szó. Ő elsősorban egy üzletember, egy példátlanul sikeres sorozatvállalkozó, akinek kivételes érzéke van az internetes trendekhez és a fogyasztói szokásokhoz. Nem véletlenül aggatták rá a közösségi média királya címet: ha sikeres akarsz lenni az online térben, érdemes odafigyelni a szavaira.
Gary már kisgyerekként elindította az első vállalkozását, amikor 6 évesen elkezdett limonádét árulni New Jersey utcáin, ahová Fehéroroszországból vándoroltak ki a szülei.
Az üzleti érzéke már ekkor megmutatkozott: nem érte be egyetlen limonádéstanddal, beszervezte a haverjait és franchise rendszerben összesen 8 standot üzemeltetett. A saját bevallása szerint egy háromkerekű bringával járt beszedni a pénzét, mint egy igazi maffiózó.
Néhány évvel később a limonádé helyett áttért a baseball-kártyák értékesítésére. Ebből a bizniszből már 2-3.000 dollárt keresett hétvégenként. Alig 13 évesen már 30.000 dollárt (9 millió forint) rejtegetett az ágya alatt.
Persze sem a limonádé, sem a baseball-kártyák nem tartottak sokáig. Hamar eljött az a pillanat, amikor az apja maga mellé vette és munkába állította a családi italboltban. Kezdetben az alagsorban dolgozott óránként 2 dollárért, majd 16 évesen belecsöppent a borkereskedelem világába.
Ahogy mondani szokták: ami ezután következett, az pedig már történelem…
A legelsők között kezdte el kihasználni az internet erejét, amikor 1996-ban elindította az USA egyik legelső e-kereskedelmi borüzletét, a Winelibrary.com-ot.
A következő néhány évben Gary az édesapja 3 millió dolláros cégét egy 60 millió dolláros vállalkozássá fejlesztette.
Tulajdonképpen több mint 10 évet ölt bele az apja cégébe, mielőtt 34 évesen elkezdte volna a saját útját járni. A családi italkereskedésből tőke és tulajdonjog nélkül szállt ki, így gyakorlatilag a nulláról kezdte el felépíteni a saját vállalkozását, a VaynerMedia-t, ami pár év alatt egy 800 fős, 100 millió dolláros bevételt termelő reklámügynökséggé nőtte ki magát. Olyan márkákkal dolgoznak együtt, mint például a Toyota, az Under Armour és a Pepsi.
Egy ilyen ügynökség tulajdonosaként Gary akár hátra is dőlhetne, őt azonban nem ilyen fából faragták. Egy interjúban megkérdezték tőle, hogy mit szokott kezdeni a szabadidejével, mire azt válaszolta, hogy “újabb vállalkozásokat indítok.”
Számára a vállalkozások felfuttatása egy igazi szenvedély. Ez a hobbija. Így vált például társalapítójává a Resy étterem-foglaló applikációnak, amit jelentős összegért vásárolt fel az American Express, illetve lett a K-Swiss márka reklámarca.
Gary tehát messze több egy átlagos influencernél vagy vállalkozónál. Ötszörös New York Times bestseller író, és olyan cégek korai befektetője, mint a Twitter, a Tumblr, a Venmo és az Uber.
Jelenleg a WeeklyVee című online dokumentumfilm-sorozat keretein belül igyekszik megmutatni, milyen a mai digitális világban vezérigazgatónak és közéleti személyiségnek lenni. Emellett ő a házigazdája az #AskGaryVee című online üzleti és tanácsadói kérdezz-felelek műsornak is.
A következőkben a magyarul is elérhető #KÉRDEZDGARYVEE-T! könyvből gyűjtöttünk ki néhány kérdést és választ:
1, Mit helyeznél az első helyre egyszemélyes vállalkozásként?
“A válasz ugyanaz, akár egyszemélyes vállalkozásod van, akár egy csapat részeként viszel egy kisvállalkozást. Egy vállalkozás indításakor nehéz előre megjósolni a készpénzciklust, és nehéz eldönteni, mi legyen a legfontosabb, hiszen minden nélkülözhetetlennek tűnik. A vásárlói megelégedettség igen fontos, csakúgy, mint a vállalati kultúra, a költségvetés, a marketing vagy épp a kollégák felvétele.
Egy dolog azonban mindig minden más fölé emelkedik: a készpénz. Ez az oxigén a vállalkozásod számára.
Készítheted te a világ legnagyszerűbb kávéját vagy edzőcipőjét, lehet a tied a legjobb tévéműsor vagy a legcsodálatosabb műalkotás, ha nem tudod eladni a termékedet, ugrott a vállalkozásod. Tehát a legelső helyre az eladást kell rangsorold, mivel abból lesz pénzed, márpedig a pénz teszi lehetővé, hogy bármi mással is foglalkozni kezdj. Pénz nélkül partra vetett hal vagy. Nem tudom eleget hangsúlyozni: a pénz az oxigén.”
2, Mit tanácsolsz véges költségvetésű, kis vállalkozások tulajdonosai számára? Helyi jegyzékek, keresőoptimalizálás, tartalomírás, közösségi média?
“… dolgozz többet! Akármit is csinálsz, pörögj néhány órával többet. Ez a legjobb módja, hogy csökkentsd a szakadékot közted és egy nagyobb versenytársad között.
Ezzel a problémával magam is küzdöttem, amikor édesapám vállalkozásában, a WineLibraryben dolgoztam. Természetesen nem volt olyan bázisom, mint ma. Senkit nem érdekelt a vállalkozásunk. Így hát felkerekedtem, és lejártam a lábam, felkerestem minden olyan vállalkozást, amelyik fontos lehet a célközönségem számára, szórólapokat és kuponokat osztottam, hogy nagyobb nyilvánosságot nyerjek. Amikor pedig jöttek a vásárlók, mindent megtettünk azért, hogy a kiszolgálás lenyűgöző legyen, így alig várták, hogy visszatérhessenek.
Mit tehet egy induló vállalkozás manapság, hogy ilyen nyilvánosságot szerezzen? A válasz attól függ, hogy milyen vállalkozásod van. E-kereskedelem esetén Facebook-reklámok segíthetnek, az térül meg legjobban manapság. A Google AdWords és a remarketing is működhet megfelelően. …. Talán segíthet, ha megkéred a fodrászt, hogy hadd rakj ki szórólapokat. Végezz hideghívásokat. Építs hálózatot, fejleszd a vállalkozást. Barterezz helyi cégekkel. Vegyél részt a kereskedelmi kamara eseményein. Legyél kreatív! Harcolj, támadj, beszélj, kérd a barátaid segítségét! Ez a te életed!”
3. A kishúgom használja az Instát és a Snapchatet, de nem érdekli a Facebook. Szerinted mit tartogat a jövő a Facebook számára?
“A facebookos Mark Zukerberg egy merénylő. Ezért vásárolta meg az Instagramot, és ezért próbálta megvenni a Snapchatet is 3 milliárd dollárért – a tinikre fáj a foga. Kétlem ugyanakkor, hogy a Facebook meg tudná őket szerezni. Az Instagram egyre inkább olyanná válik, mint a Facebook, ám ha a Facebook továbbra is tartja magát, a harmincöt évnél idősebb tömegeket megtarthatja, ami elég nagy üzlet.
Egy idő után a közönsége persze csökkenni fog, ám szerintem Zuckerberg továbbra is a fiatalokat fogja üldözni. A Facebook lemaradt a Snapchatről, ám megvette az Oculust, és biztosan lesznek még további vásárlások is. Soha ne számolj azzal, hogy a Facebooknak vége. A Facebook fogja adni az infrastruktúrát a legmenőbb tévéhez, az ingyenes internethez vagy a valaha látott legjobb telefonhoz. Csak várj!”
4, Ma a blogolás nem tűnik olyan népszerűnek, mint amilyen néhány éve volt. Van egyáltalán jövője, amikor mindenki közösségimédia-felületeket „bérel”?
“Senki nem beszél az e-mailekről, de ez még nem jelenti, hogy már nem is fontosak. Ugyanez a helyzet a blogolással. Magától értetődő, hogy ha vállalkozásod van, blogod is legyen. Ha közösségi felületeken teszel közzé tartalmat, akkor is blogolsz.
Korábban a bloggerek keresőmotor-optimalizálással érték el, hogy az emberek felkeressék a blogjaikat, ma már azonban közvetlenül el tudják juttatni a tartalmaikat az olvasókhoz. Óriási fejlődés ez ahhoz képest, mint amikor magadban beszélsz, és várod, hogy talán jön valaki, aki figyelni fog rád.”
5, Szerinted a következő öt évben az e-mail egyre fontosabbá vagy egyre kevésbé fontossá válik?
“Az e-mail szerintem annyira fontos, hogy a marketingstratégiám élén szerepel. Talán már nem nyitják meg az e-mailek 80 százalékát, mint akkoriban, amikor 1997-ben bort árultam, ám ez nem jelenti, hogy az e-mailnek leáldozott volna…
Mi az e-mail további előnye? Csak a tiéd. Teljességgel irányíthatod a kreatív tartalmát, és hogy kiket érj el vele.
Ráadásul nem kell azon aggódnod, hogy a felület milyen változtatásokat vezet be, és ez hatással van-e arra, hogy azok, akik feliratkoztak a tartalmaidra, valóban megkapják-e. Véleményem szerint, amíg az embereknek van e-mail-fiókjuk, addig az e-mail fontos marad. Nem lesz olyan értékes, mint hajdanán volt, ám továbbra is fontos tényező lesz.”
Ha kíváncsi vagy Gary további válaszaira is, szerezd be a saját példányod a könyvből!