Storytelling alapok – a marketingeszköz, amivel 22-szer nagyobb hatást érhetsz el a konkurenciádnál - Marketing Amazing

Storytelling alapok – a marketingeszköz, amivel 22-szer nagyobb hatást érhetsz el a konkurenciádnál

A mai értelemben vett emberi nyelv körülbelül 100.000 évvel ezelőtt alakulhatott ki. Ennyi ideje használunk történeteket különböző információk átadására. Nem véletlen, hogy az agyunk imádja a jó sztorikat. Egy pszichológiai kutatás szerint 22-szer nagyobb eséllyel jegyzünk meg bármit, ha az egy történetbe van ágyazva. A jó hír, hogy a storytelling, vagyis a történetmesélés varázslatos erejét te is kihasználhatod a vállalkozásod fellendítéséhez.

Ez a sok esetben még kiaknázatlan marketingstratégia egy valódi csodafegyver lehet a kezedben. De vajon tényleg annyira hatásosak a történetek? Elvégre te eladni szeretnél, növelni a vállalkozásod bevételét, nem pedig mesedélutánt tartani. Engedd meg nekünk, hogy a történetmesélés erejét egy történettel támasszuk alá!

A kísérlet, ami végérvényesen bebizonyította a storytelling erejét

A New York Times Magazine újságírója, Rob Walker 2006-ban elhatározta, hogy utánajár a storytelling misztikus erejének. A kísérletét azzal kezdte, hogy az eBay-en keresztül vásárolt 200 darab kacatot.

Ezeknek a véletlenszerűen összevásárolt tárgyaknak az átlagos értéke 1 dollár volt. Ezután felkért 200 kreatív írót, hogy az egyes termékekhez alkossanak 1-1 sztorit. Végül ismét feltöltötte a tárgyakat az eBay-re, immáron egy jó történettel tálalva.

Mit gondolsz, sikerült az eredeti árhoz képest magasabb áron túladni rajtuk?

A tárgyak közül az egyik egy kicsi, meglehetősen ronda, műanyag lófej volt. Rob a kísérlete elején 99 centért vette, a sztorival párosítva viszont 62,95 dollárért adta el.

Sokszoros értéknövekedés, egyetlen sztori hozzáadásával. Csak a véletlen műve lenne? Kivételes eset? Nem az volt.

A 200 kacatra összesen 129 dollárt költött, majd kihasználva a történetek erejét, 8000 dollárért adta tovább őket.

De mit is jelent tulajdonképpen a storytelling?

A kifejezés önmagáért beszél. A storytelling magyarra fordítva történetmesélést jelent. Tulajdonképpen arról van szó, hogy történeket használunk a célközönségünk bevonására, illetve arra, hogy az üzenetünket érthetőbbé és megjegyezhetőbbé tegyük.

Egy olyan folyamat, ami során a tényeket narratívába helyezzük annak érdekében, hogy érzéseket váltsunk ki. Az emberek ugyanis az érzéseik alapján vásárolnak. Ha sikerül a célközönségedből megfelelő érzéseket kiváltanod, az egyszeri érdeklődőből hűséges vásárlót varázsolhatsz.

A storytelling sokkal több az egyszerű sztorizgatásnál. Ez egy kőkemény marketingstratégia, amit a világ legnagyobb márkái (például az Apple vagy a Coca-Cola) is folyamatosan alkalmaznak. Egy precízen megszerkesztett és okosan tálalt történet elsősorban abban segíthet, hogy a márkánk értékeire irányítsuk a közönség figyelmét.

Ha jól csináljuk, garantáltan megszólítja a vásárlók érzelmi agyát, ahol valójában megszületnek a döntések. A jó storytelling élményt ígér és érzelmeket generál. A vásárló szívét célozza meg, végeredményben azonban a pénztárcáját találja el, hiszen vásárlási döntésre késztet.

A különbség jó és rossz tanár között

Bizonyára neked is voltak olyan tanáraid az iskolában vagy az egyetemen, akik folyamatosan zúdították rád a tényeket, az évszámokat, a különböző információkat. Mennyit jegyeztél meg az így leadott tananyagból?

Valószínűleg szinte semmit. A hiba azonban nem benned van. Aki így kommunikál, aki csak és kizárólag értelmi érvekkel és tényekkel dolgozik, annak az üzenetét a legtöbb esetben meg sem értik, vagy roppant hamar elfelejtik. Ha szerencséd volt, akadt azonban 1-2 olyan tanárod is, aki az összetett, komplex dolgokat is zseniálisan el tudta magyarázni példák és történeteket segítségével. Az ilyen tanárokra és az általuk átadott információkra szívesen emlékszik vissza az ember felnőttként is.

A legtöbb vállalkozás rossz tanárként kommunikál. Száraz és unalmas tényeket használ, ami semmiféle hatást nem vált ki az emberekből.

Senki nem jegyzi meg az üzeneteiket, így soha nem fognak kiemelkedni a több száz hasonló cég közül.

A kérdés az, hogy te mit szeretnél? Milyen legyen a vállalkozásod kommunikációja? A storytelling erejét kihasználva könnyedén lehet olyan, mint a legjobb tanároké, akik még óriási közönnyel és ellenállással szemben is képesek célba juttatni az üzenetüket és megszerettetni bármilyen tantárgyat.

Ezért lehet a storytelling a 21. század legfontosabb marketingeszköze

Ahogyan a bevezetőben említettük, közel 100.000 éve használ az emberiség történeteket a kommunikációja során. Az írás megjelenése előtt a történetmesélés volt az egyetlen módja az információcserének. Valójában a barlangrajzok is egy-egy történetet meséltek el. 

Mindezek tükrében nem meglepő, hogy az emberi agy egyszerűen imádja a jó sztorikat, hiszen ezek segítenek minket hozzá a fejlődéshez, a megértéshez. Mindannyian történeteken nevelkedtünk. Nem véletlenül olvasnak a szülők meséket a gyermekeiknek (és regényeket önmaguk szórakoztatására). Elvégre a jó sztorik élvezetesek, élményt nyújtanak, beindítják a képzeletet és sokkal könnyebben megjegyezhetőbbek a száraz tényeknél és adatoknál.

Természetesen rengeteget változott a világ az emberi nyelv kialakulása és a barlangrajzok óta. Egyvalami azonban nem változott; a történetek még mindig képesek bevonni az embereket, hatást kiváltani és hosszú távon is a fejünkben maradni. Szeretnél 22-szer megjegyezhetőbb lenni a konkurenciádnál? Használj sztorikat!

Érdekes megfigyelni, hogy ebben a felgyorsult, agyonautomatizált és technológia-vezérelt környezetben mennyire felértékelődött a valódi emberi érintkezés, az idő és a figyelem. Ebben a modern térben csak akkor tudunk érvényesülni, ha az érzelmekre hatunk a kommunikációnkkal.

Huszonegyedik századi vásárlóként az időm és a figyelmem a legdrágább kincs, amit egy vállalkozásnak adhatok, miközben folyamatosan az a kérdés jár a fejemben, hogy milyen élményt kapok cserébe?

A vásárlók tehát – a legtöbb esetben tudat alatt – valójában mindig az élménykínálatot nézik, a vállalkozások pedig akarva-akaratlanul folyamatosan alkalmazzák a storytellinget. Azzal is egyfajta történetet mesélünk magunkról, ahogy a boltunk vagy az irodánk kinéz.

Professzionalizmust kínál, vagy a spórolásról szól? Éppen ezért nem az az igazi kérdés, hogy minden iparágban lehet-e használni a storytellinget, hiszen erre a válasz egyértelmű igen. Akkor is használod, ha nem tudsz róla. Az igazi kérdés az, hogy jól használod-e, tudsz-e javítani rajta a forgalmad növelése érdekében?

Miben rejlik a storytelling valódi ereje?

Hogyan lehetséges az, hogy egy alig 1 dollárt érő műanyag kacatért valaki több mint 60 dollárt is hajlandó kifizetni? A magyarázat egyszerű. Egy megfelelő sztori társult hozzá, ami az érzelmekre hatva, az érzelmi agyra gyakorolt hatása által az illető számára megnövelte az értékét. Egy jelentéktelen tárgyból egy magas értéket magában hordozó kincs lett.

A kísérlet, amiről az elején beszéltünk bebizonyította, hogy mi emberek kötődünk a történetekhez. Az adatokkal és statisztikákkal ellentétben érezzük, mi több átérezzük őket. 

Amikor valami az érzéseinkre hat, félretesszük az alapvetően objektív és kritikus hozzáállásunkat. Ilyenkor sokkal könnyebben hozunk meg olyan döntéseket is, amelyeket alapvetően nem hoznánk meg.

A sztorik tulajdonképpen egyféle közös nyelvként funkcionálnak, ami képes összehozni az embereket, közösségeket építeni és ámulatos egységérzetet teremteni.

Ahogyan fentebb említettük, a mai világban az idő és a figyelem mellett a valódi emberi érintkezés a legértékesebb.

Éppen ezért kiemelten fontos egy vállalkozás számára, hogy megmutassa a saját emberi arcát, amihez a közönség kötődhet. Meg kell mutatni, hogy valódi emberek és történetek húzódnak a logók mögött, hiszen csak így érhető el, hogy az érdeklődők és ügyfelek jóval közelebb érezzék magukhoz az adott márkát. Ezzel a stratégiával nemcsak a vásárlásra ösztönzés válik sokkal hatékonyabbá, hanem a márkahűség is jelentősen javítható.

Hogyan válhat belőled is kiváló storyteller?

Nem kell egy kandalló előtt ücsörgő, mély hangú és ősz szakállú öregúrnak lenned ahhoz, hogy profi történetmesélő legyél. A storytelling, mint kőkemény és elképesztően hatásos marketingeszköz, tanulható. Léteznek olyan technikák, trükkök és minden iparágban bevethető sablonok, amelyeket felhasználva magadra irányíthatod a piac figyelmét. Ha elsajátítod ezeket, az óriási marketingzaj ellenére is kitűnhetsz a tömegből, hatást válthatsz ki és learathatod a babérokat.

Ha begyűjtenéd a hatásos storytellinghez szükséges gyakorlati módszereket is, akkor tarts velünk március 7-én, amikor egy teljesen ingyenes előadás keretében átvesszük, miként válhatsz te is könnyedén történetmesélővé.

Kérlek, ajánld másoknak is:
Ajánlom

Vízpart, napsütés, koktél és egy jó könyv...nagyjából ennyi kell egy tökéletes nyaraláshoz, igaz?

Válogass a legjobb üzleti és marketinges könyvek közül most 10-30% extra kedvezménnyel!

nap
óra
perc
msp

A szerzőről:

Vicsai Gábor

Gábor 2009 óta foglalkozik online marketinggel. Ez alatt az idő alatt több száz ügyféllel dolgozott már együtt több tucat iparágban. Referenciái között szerepelnek Szabó Péter, Fenyő Iván, Geszti Péter, Hozleiter Fanny Mosolyka, Brian Tracy és Dan Millman bizonyos kampányai is.